Monday, January 24, 2011

Kanser serviks pembunuh kedua wanita di seluruh dunia

Semalam masa tengok Buletin Utama, ada la satu tajuk yang agak2 menarik untuk dikongsikan. Bukan menarik sebab lucu kerr cantik kerr TAPI menarik sebab tajuk dia ada kena mengena dengan hidup seorang wanita.

'KANSER SERVIKS PEMBUNUH KEDUA WANITA'

Dalam berita tue, pembaca berita tue adalah citer sket2 pasal kanser nie.

So, tadi ai pun search laa kat pak cik gOogLe tue pasal kanser serviks nie.

Menurut perangkaan yang dikeluarkan oleh Daftar Kanser Kebangsaan 2003 ia merupakan kanser yang kedua kerap selepas kanser buah dada dan menyumbangkan kira-kira 12 % daripada keseluruhan kejadian kanser di kalangan wanita.

Ermmm agak gerun juga mendengarnya yerrr. Walaupun dalam fakta2 ada cakap kanser nie menyerang akibat jangkitan kuman Human Papilloma Virus (HPV), tapi siapa tahukan nasib kita di masa hadapan. Macam orang yang kena kanser paru2. Even dia tak merokok, tapi bila selalu terdedah dengan pencemaran pun boleh dapat penyakit nie.



InsyaAllah mudah2an minta dijauhkan laa we olsss sekeluarga dari segala penyakit yang merbahaya ini. Sekarang nie dah ada pelalian HPV untuk mengelakkan kanser serviks ini. Jadi, ambil la langkah pencegahan awal sebelum terlambat.

2 comments:

  1. Dari sudut yang berbeza saya ada dengar kawan2 cakap ..ambil suntikan yang diwarwarkan pada masa sekarang tidak elok.. betul atau tidak saya tak dapat nak buktikan lagi.. sebab yg infor ni doktor sendiri.. tak tahu apa entah kesan dari suntikan tu

    ReplyDelete
  2. Iyer ker? Sebab saya sekeluarga baru dok plan nak amik suntikan nie...

    ReplyDelete

Salam 1 Malaysia...
Komen diberi tanda mengomen,
Jadi Selamat Berkomen...
JE T'AIME... (✿◠‿◠)

Jom Baca

Copyright© All Rights Reserved Cherita Kasih Fizairi Edited by Caersasuke