Wednesday, April 16, 2014

WW ~ UJIAN





Allah baru jentik hati sikit...
Kita dah mengeluh..
Tak tahan dengan ujian yang diberi.

Itu baru sikit ujian yang Allah bagi...

Ingatlah yang ada orang diuji dengan lebih berat lagi.

Jadi, BERTABAHLAH dan BERSABARLAH dalam mengharungi pancaroba kehidupan.

HASBUNALLAH WA NIKMAL WAKIL

Thursday, April 10, 2014

Batu Karang dalam Hempedu

Eyza mula didiagnosis mengalami batu karang dalam hempedu atau gallblader stone (ada doktor cakap tu bahasa orang kampung hehe...) ketika eyza mengandungkan Amsyar 35 minggu. 


Masa kandungan dah masuk 8 bulan, memang eyza selalu rasa sakit-sakit kat atas pinggang sebelah kanan. Mula-mula eyza ingatkan sebab anak duk sebelah kanan badan jea. Tambahan pula perjalanan ke tempat kerja agak jauh. Jadi eyza ingat sebab duduk dalam van lama kot tu yang rasa sakit-sakit macam tu. Dia rasa macam nak duduk tak selesa. Duduk lama-lama sikit mesti kena bangun tak pun goyang-goang badan bagi ada pergerakan sikit.


Sampai la pada satu hari tu eyza ke klinik sakit puan nak cek kandungan. Masa dok tunggu giliran sampai tu eyza bagitahu kat mak yang eyza rasa tak selesa nak duduk. Rasa sakit kat atas pinggang tu. Jadi masa masuk bilik doktor tu, mak eyza pun bagitahu kat doktor apa yang eyza rasa.





Lepas tu bermulalah sesi eyza berurusan dengan Hospital Sultanah Bahiyah. Temujanji pertama tu doktor cuma nasihatkan eyza jangan makan makanan berminyak dan berlemak sangat. Kena lebih utamakan makanan rebus-rebus. Dan dia nak eyza berjumpa kali kedua pulak selepas eyza habis pantang. Yea la kan masa tengah mengandung mana boleh buat apa-apa lagi. Nanti merbahaya kat baby dalam perut. Tu yang kena tunggu eyza selamat bersalin dulu.


Dan selepas perjumpaan kali kedua tu baru eyza dapat tarikh untuk buang batu dalam hempedu tue. Pengalaman buang batu dalam hempedu ada eyza ceritakan dalam entri PENGALAMAN DI DEWAN BEDAH.


Sehari duduk dalam wad dan diberi cuti seminggu untuk berehat di rumah. Alhamdulillah sekarang eyza dah beransur pulih cuma tinggal bekas luka tebukan itu aja.

Jom Baca

Copyright© All Rights Reserved Cherita Kasih Fizairi Edited by Caersasuke