Friday, June 22, 2012

Solat Jenazah

Sepanjang eyza berada di Mekah dan Madinah, boleh dikatakan hampir setiap kali selepas solat fardu akan ada solat jenazah. Ada yang eyza sempat buat dan ada yang tidak.


Gambar-gambar kat bawah nie sempat eyza rakamkan di Masjidil Haram bagaimana semua orang berebut-rebut nak tolong bawa jenazah itu. Semua orang berlari-lari nak ambil kesempatan mengusung jenazah yang dijanjikan Allah s.w.t dihapuskan dosa kerana meninggal di Tanah Haram.


Masa eyza ambil gambar ni (ambil dalam keadaan sembunyi-sembunyi sebab takut polis-polis tu sedar eyza tengah rakam gambar ni) kalau tak silap selepas waktu Zohor, ada lebih kurang 6 orang yang meninggal.








p/s : kalau di Malaysia orang berebut-rebut untuk solat jenazah sebab lepas tue akan dapat duit tapi di sana mereka dengan rela hati sudi menyembahyangkan jenazah-jenazah ini.

8 comments:

  1. betul tu.... kalau dilihat berebut2 org nak uruskan jenazah ditanah suci......

    ReplyDelete
  2. beza kan ngan org malaysia neh.. hurmmm~

    ReplyDelete
  3. pesanan yg last tu kena take note..hmm fikir2

    ReplyDelete
  4. Al-Fatihah.. Mak saya merupakan antara jemaah yang meninggal dunia di Mekah semasa musim Haji 2010 yang lalu.. Syukur, awal bulan Jun haritu saya berpeluang ke Mekah dan merasa mengusung jenazah bersama pak-pak arab yang lain di Masjidil Haram.. Terasa seperti mengusung jenazah Mak sendiri keluar dari Masjidil Haram ke van jenazah.. AlHamdulillah.. Rindu nak kembali ke sana lagi.. Tanah Haram.. Menggamit pelbagai memori..

    ReplyDelete
  5. @Remy hazza yea la remy...semua org kalau blh nak tlg bawa jenazah tu hingga ke kubur.

    ReplyDelete
  6. @*SiRibenMerah sangat2 berbeza...di sana semua org tak pikir duit utk menolong org...janji beroleh pahala dah cukup

    ReplyDelete
  7. @caer sasuke sama2 kita renungkan dan ambil iktibar...

    ReplyDelete
  8. @Muazam Yunus al fatihah utk arwah mak awak...beruntung mak awak meninggal di tanah haram... owh tak sempat berjumpa la kita sebab masa awal jun tue saya ada di madinah.

    ReplyDelete

Salam 1 Malaysia...
Komen diberi tanda mengomen,
Jadi Selamat Berkomen...
JE T'AIME... (✿◠‿◠)

Jom Baca

Copyright© All Rights Reserved Cherita Kasih Fizairi Edited by Caersasuke