Tuesday, June 19, 2012

Catatan Perjalanan UMRAH - Bahagian 3

Hari kelima kami di sini kami di bawa melawat ke Bandar Hudaibiyah. Kawasan Ladang Unta Hudaibiyah ini berada di kawasan padang pasir jadi ketika berlaku angin ribut pasir, memang aktiviti minum susu unta dan melihat unta tidak dilakukan secara langsung. Hanya boleh melihat dari tingkap bas sahaja sebab angin terlalu kencang.


Sebelum pergi lawat ladang Unta, kami dibawa ke Masjid Hudaibiyah untuk berniat umrah bagi sesiapa yang nak buat umrah kali ketiga.


bergambar dulu sebelum masuk solat sunat ihram



Sesudah semua selesai berniat umrah dan membeli barang-barang yang dijual di depan masjid itu, kami dibawa melawat ke ladang ternakan unta.





tolong garu kejap leher saya, gatalnya huhu...


Di Mekah nie, kerja menternak unta nie seumpama menternak lembu kerbau di Malaysia. Sepanjang perjalanan di kawasan padang pasir Hudaibiyah nie, dapat dilihat betapa banyaknya tempat menternak unta-unta.


satu botol mineral kecil susu unta ni dijual dengan harga SR 10.


Kami singgah di satu kawasan yang dimiliki oleh seorang lelaki tue berkulit hitam ini. Di sini, kalau nak minum susu unta sepuasnya tidak dikenakan sebarang bayaran langsung cuma kalau nak bawa balik kena beli dengan harga 10 riyal.


kita minum dulu


Menurut mutawif yang membawa kami, susu unta nie banyak khasiatnya untuk mengubati bermacam-macam penyakit dan salah satunya untuk awet muda. Tak payah pakai produk mahal-mahal, hanya sapu susu unta ni di seluruh wajah.


gigih bergambar di tengah kepanasan padang pasir


Selepas selesai lawatan di sana, kami terus dibawa ke Masjidil Haram untuk membuat umrah tapi eyza sekeluarga balik ke bilik dulu untuk berwuduk.





p/s : sepanjang duduk sana rasa tenang sangat-sangat...langsung tak ingat pasal keadaan di Malaysia.

4 comments:

  1. eyza tak naik unta ker....?
    camner rasa susu unta tu.....
    cer cite cer crita....
    ....

    ReplyDelete
  2. @Remy hazza hehe camner nak naik dgn pakai jubah dan telekung hihi...erkk eyza tak rasa pun susu unta tue sbb tak lalu hihi tp mak eyza ckp susu tue sedap.

    ReplyDelete
  3. Nilai duit dia sama tak dengan kita?

    ReplyDelete
  4. @EmpayarUtama tak sama EU..duit kita lebih tinggi nilainya...

    rm10 = 11++ riyal

    ReplyDelete

Salam 1 Malaysia...
Komen diberi tanda mengomen,
Jadi Selamat Berkomen...
JE T'AIME... (✿◠‿◠)

Jom Baca

Copyright© All Rights Reserved Cherita Kasih Fizairi Edited by Caersasuke