Friday, June 15, 2012

Catatan Perjalanan UMRAH - Bahagian 2

Hari ketiga di sana kami dibawa berziarah sekitar bandar Mekah.


Mula-mula kami dibawa melawat ke Bukit Tsur. Tapi tak boleh masuk ke dalam sebab kawasan itu telah dipagari di sekelilingnya. Hanya dapat melihat dari kejauhan sahaja.




Kalau sebelum nie masa ai pergi pada tahun 2010, siap boleh panjat naik atas bukit Tsur tue lagi. Sebab dalam gambar kat bawah nie u olsss boleh tengok kami sekeluarga siap boleh bergambar lagi di kawasan bukit itu.





Kemudian kami dibawa ke kawasan untuk orang melakukan ibadah haji iaitu Padang Arafah dan Mina. Melalui kawasan Padang Arafah itu dapat melihat suasana khemah-khemah yang digunakan pada musim haji yang ditandakan mengikut negara.


Dan akhir sekali kami di bawa ke tempat pertemuan rasul pertama kita, Nabi Adam a.s. dengan isterinya Siti Hawa iaitu Bukit Jabal Rahmah.






Dekat bukit ini dapat dilihat betapa ramainya umat Islam dari seluruh dunia berduyun-duyun mendaki bukit Jabal Rahmah ini untuk berdoa kerana bukit itu adalah salah satu tempat mustajab doa.






Disebabkan terlampau ramai sangat orang dan cuaca agak terik, kami hanya diberi masa sekejap saja untuk berada di situ. Jadi tak kesampaian hajat nak berdoa kat atas tue maka kami berdoa dari bawah bukit itu jer la.





nie kat atas puncak bukit Jabal Rahmah masa ai pergi tahun 2010.




p/s : moga-moga diberi jemputan dari Allah s.w.t untuk dapat mengerjakan haji pulak.

4 comments:

  1. alangkah indahnya menyusuri perjalanan mencari keredhaan ilahi......
    teringin remy nak kesana....

    ReplyDelete
  2. @Remy hazza sangat2 indah remy bila dapat melihat dengan mata sendiri keindahan tempat2 bersejarah tinggalan rasul junjungan kita.

    ReplyDelete

Salam 1 Malaysia...
Komen diberi tanda mengomen,
Jadi Selamat Berkomen...
JE T'AIME... (✿◠‿◠)

Jom Baca

Copyright© All Rights Reserved Cherita Kasih Fizairi Edited by Caersasuke