Thursday, April 19, 2012

Masalah Klien Jadi Gosip?

Salam u olsss...


Apa perasaan u olsss kalau satu hari u olsss mendapatkan khidmat kaunselor di pejabat dan selepas u olsss keluar dari bilik dia, masalah u olsss tue dijadikan bahan gosip. 


Serius sampai ke saat ini, ai tak percaya pada perkhidmatan kaunselor. Buktinya sudah ada di depan mata yang berlaku di pejabat ai. Kaunselor2 nie tak boleh langsung nak simpan rahsia klien dia.




Dan sepatutnya sebagai seorang kaunselor harus mengamalkan etika macam di bawah ni.






Tapi yang sebaliknya berlaku pulak bila apa yang terjadi pada klien dan apa yang klien cerita dijaja dari satu tempat ke satu tempat. Dari orang tak tahu masalah, sampai satu pejabat dah heboh. Benda nie jadi kat membe pejabat ai sendiri. Dan si kaunselor nie pergi cerita kat orang pejabat jugak. Tak pasal2 masalah membe ini diketahui semua orang.


Ai pernah tanya pada seorang bekas kaunselor dan dia kata semasa seorang kaunselor dilantik, mereka telah berikrar akan menjaga rahsia klien selagi ia tidak membahayakan nyawa klien dan orang2 sekeliling. Tapi macamana kaunselor tue boleh langgar prinsip dan ikrar itu. Jangan kerna nila setitik, habis rosak susu sebelanga.




p/s : haishhh janganlah paksa saya buat benda yang memang saya kata TAK NAK!

14 comments:

  1. neh mesti jenis kaunselor yg asal boleh ada keje dapat gaji je.. tuh psl x de kualiti smp pecah amanah...dosa tauuuu buat camtuh.. huhuhu

    ReplyDelete
  2. @*SiRibenMerah itu la pasai... agaknya dia ingat benda nie blh dibuat main2 kot.

    ReplyDelete
  3. Assalammualaikum.. hai.. :-)

    ReplyDelete
  4. sama seperti saya,
    tidak pernah kuat mempercayai
    golongan kaunselor.. banyak ketirisan maklumat..

    ReplyDelete
  5. @Ryu on ahsfantasy24.com betul betul..banyak maklumat disalah gunakan.

    ReplyDelete
  6. susah nk percaya pada semua org......

    ReplyDelete
  7. @remyhazza kena berhati2 dlm segala tindakan.

    ReplyDelete
  8. kaunselor mmg la harus merahsia sumenya...lau tak baik xyh jumpe kaunselor lau mslh kite pon dorg xleh jaga...bayar mahal2 takde pekdah nya :P

    ReplyDelete
  9. @Mummy Adriana itu la pasal mummy...lebih baik tak yah jumpa kaunselor kalau jadik camnie.

    ReplyDelete
  10. My mum ialah the kaunselor terbaik yg me penah ade...cite ape2 kat mak kite pon xpe! :) siap bagi nasihat free yg mmg sgt berguna! Lau ader aper2 cepat2 crik mum aje :)

    ReplyDelete
  11. @Mummy Adriana betul tue erin...better citer masalah kat mak ayah yg memang betul2 menjaga segala rahsia kita.

    ReplyDelete
  12. tak patutnya..report je
    tak beretika sungguh menjaja cerita orang.

    ReplyDelete
  13. @MaYa MustWany mmg sangat2 tak beretika.. better tak yah ada kaunselor langsung kan?

    ReplyDelete

Salam 1 Malaysia...
Komen diberi tanda mengomen,
Jadi Selamat Berkomen...
JE T'AIME... (✿◠‿◠)

Jom Baca

Copyright© All Rights Reserved Cherita Kasih Fizairi Edited by Caersasuke