Friday, November 11, 2011

OKU bukan bahan mainan

Salam u olsss...


Nak citer satu kisah masa ai pergi dengan family ke pasar tani jumaat yang lepas.



Alkisahnya masa tengah2 ronda nak beli barang, terjumpa seorang pak cik nie yang cacat penglihatan sedang berjalan dari satu gerai ke satu gerai yang lain untuk meminta sedekah.


Ai tengok semua peniaga2 kat situ marahkan dia sambil halau dia dari singgah di gerai mereka. Tapi dia tak putus asa, terus berjalan lagi. Bila ai singgah kat satu gerai jual barang2 dapur, jumpa lagi pak cik nie. Masa tu baru ai perasan ada sesuatu di belakang seluar dia. 


U olsss tahu tak rupa2nya mereka letakkan pelekat saiz 42 di belakang seluar dia. Kesian dia diperlakukan begitu. Sudahla duit tak diberi, dibuat macam tue pulak pada pak cik nie.


Mungkin mereka ingat orang OKU nie hanya layak dijadikan bahan mainan. Dia pun manusia macam kita semua, dia sendiri pun tak minta jadi begitu. Semuanya telah Allah tetapkan pada dia. Hurmm mana lah pergi perikemanusiaan mereka untuk membantu orang yang cacat?

8 comments:

  1. 2x berturut2 bace psal peminta sedekah...jika x mampu nk hulur jgn sesekali perlakukan dorg cam x ade hati,perasaan..*sigh

    ReplyDelete
  2. @ mohd sasuke : itu la pasal caer. kesian akak tgk pak cik tue... =(

    ReplyDelete
  3. teruk la mereka tuh.pernah tengok x satu video budak remaja pukul peminta sdkah yang tengah tidur?menangis mas masa tgk tuh.keji betul remaja tuh.

    ReplyDelete
  4. @ MaYa MustWany : akak tak penah tgk la video tue. uish sebab apa budak tue nak pukul peminta sedekah?

    ReplyDelete
  5. @ MaYa MustWany : apa? sengaja jer dia buat camtue? isk isk sungguh kurang sopan la budak tue...

    ReplyDelete
  6. ada jugak orang yang buat main2 mcm ni, budak 2 la kot

    ReplyDelete
  7. @ nuriz : bukan budak2 yg buat tp org dewasa...siap gelak2 lagi pas buat..adehhh

    ReplyDelete

Salam 1 Malaysia...
Komen diberi tanda mengomen,
Jadi Selamat Berkomen...
JE T'AIME... (✿◠‿◠)

Jom Baca

Copyright© All Rights Reserved Cherita Kasih Fizairi Edited by Caersasuke