Thursday, March 7, 2013

Pentingnya Periksa Tahap Kesihatan!

Semalam kami geng pejabat dikejutkan dengan berita yang menyedihkan mengenai akak yang satu opis kami nie yang berada dalam keadaan kritikal dan koma. Akak ni masih muda dalam lingkungan umur baru nak masuk 40 dan masih bujang.





Alkisahnya eyza dan 8 orang geng Alor Setar ni memang sewa van untuk pergi kerja hari-hari. Pagi semalam dalam pukul 7.25 pagi tu tengah dia dok sembang dengan kami sementara tunggu van sampai, dia macam nak terjatuh. Dia kata kaki kebas. Lepas tu elok van sampai dan kami nak naik, tetiba dia cakap dia rasa pening dan tak boleh jalan elok. Dan kawan eyza pegang tangan dia papah bagi naik. Kemudian dalam van tu dia kata dia tak boleh pergi kerja dan nak balik rumah. Jadi kami ambik keputusan nak hantar dia ke rumah. Tapi dalam perjalanan tu kami tengok dia dah lain macam. Sebelah badan dia tak boleh nak gerak. Percakapan dia pun dah jadi tak teratur dan dia dah mula tak ingat apa jadi dekat dia. Terus kami bawak dia ke KMC dan dia dimasukkan ke bahagian kecemasan. 






Rupa-rupanya tekanan darah dan gula dia naik mendadak. Doktor cakap tekanan darah dia 220 dan gula 22. Memang sangat tinggi bagi seorang yang normal. Lepas tu doktor kata nak scan kepala dia. Dan masa doktor nak scan tu lah kami semua mula bergerak ke ofis sebab keluarga dia pun dah sampai.


Dan lebih kurang pukul 10 lebih kami dapat berita, dia berada dalam koma dan tengah kritikal. KMC tolak kes dia ke HSB sebab mereka tak boleh nak buat apa dah.  Jadi dalam pukul 11 pagi tu eyza dan kawan-kawan pergi melawat dia di unit kecemasan HSB. Tapi kena masuk tengok seorang demi seorang sebab dia diletakkan di kawasan ZON MERAH. Doktor kata nak operate dia sebab ada pendarahan dalam kepala akibat tekanan darah yang terlalu tinggi.


Dan alhamdulillah operate dia berjalan lancar dan selesai pukul 7:15 malam. Tapi sehingga ke saat entri ini ditulis dia masih belum sedarkan diri. Eyza mohon doa dari semua, untuk mendoakan kesihatan kawan eyza nie kembali seperti sediakala walaupun kadang-kadang kita tahu peluang dia sangat tipis. tapi mana tahu kan berkat doa semua akan ada keajaiban berlaku dekat dia. 



p/s : la ni nak makan pun kena hati-hati lepas tu kalau rasa tak sihat tu cepat-cepat lah jumpa doktor!!!

8 comments:

  1. darah tinggi?hmm keturunan afzal pun darah tinggi, mmg sangat bahaya dan sentiasa kena hati2

    ReplyDelete
  2. @afzalsukasuki sebelum ni dia cek tekanan darah normal...tapi camna semalam darah boleh naik pun doktor tak boleh nak pastikan.

    ReplyDelete
  3. As salam...berdebar-debar bila bcer n3 ni...Moga kwn eyza cepat sembuh, hope sgt pd Allah....
    kdg2x kita tak sangka, rasa diri cam sihat ...tp kdg2x diduga dgn penyakit yg x dijangka...jge pemakann,periksa kesihatan & mohon Allah menyihatkan diri luar & dlm..

    kLu rajin, terjah n3 ni
    Solat hajat - Jom, Umat Islam!

    ReplyDelete
  4. @StarPrincess wkslam...itulah Princess...kami yg lalui keadaan dgn dia masa tu lagi la berdebar2...

    ReplyDelete
  5. kita doakan semoga rakan eyza cepat sembuh dan terselamat dari bahaya...Amin

    ReplyDelete
  6. Takut stroke atau ahmar, minta dijauhkan. Mudah-mudahan beliau sembuh.

    ReplyDelete
  7. @Empayar Utama doktor kata dia bakal lumpuh sebelah kiri badan...tapi semalam dah kritikal.

    ReplyDelete

Salam 1 Malaysia...
Komen diberi tanda mengomen,
Jadi Selamat Berkomen...
JE T'AIME... (✿◠‿◠)

Jom Baca

Copyright© All Rights Reserved Cherita Kasih Fizairi Edited by Caersasuke