Friday, March 7, 2014

Pakaian Tak Melambangkan Perwatakan?

Betul ker sekarang ni pakaian tak melambangkan perwatakan? Gambar di bawah ini adalah sekadar contoh saja dan tak melibatkan mana-mana pihak. Dan eyza membincangkan hal ini secara umum tanpa menyebut nama-nama sapa yea.




Ekcelli eyza ada dengar ceramah kat TV pasal benda nie. Ada satu persoalan yang diutarakan pendengar menyatakan tentang perangai seorang ni yang berpakaian jubah dan berserban tapi agak kurang sopan. Seolah-olah perbuatan orang tu mengiyakan pernyataan yang pakaian yang dipakai tak melambangkan perwatakan yang sopan santun.


Dan eyza ada juga pernah terlibat dalam situasi macam tue. Masa tu tok imam bersedia nak solat. Eyza lalu depan masjid dan tiba-tiba ada seorang jemaah lelaki tak hiraukan kereta eyza dan tak angkat tangan minta lalu terus melintas macam tue saja. Kot iya pun nak lintas, bagi lah apa-apa isyarat suruh eyza stop kereta. Dan eyza pun bukan sekejam mana nak pecut kereta terus. 


Lagi pun dalam Surah An-Nisa pun Allah s.w.t. dah berfirman tentang pentingnya menjaga hubungan sesama manusia. 



Dan hendaklah kamu beribadat kepada Allah dan janganlah kamu sekutukan Dia dengan sesuatu apa jua dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibu bapa dan kaum kerabat dan anak-anak yatim dan orang-orang miskin dan jiran tetangga yang dekat dan jiran tetangga yang jauh dan rakan sejawat dan orang musafir yang terlantar dan juga hamba yang kamu miliki. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang sombong takbur dan membangga-banggakan diri.
[SURAH AN-NISA : Ayat 36]

No comments:

Post a Comment

Salam 1 Malaysia...
Komen diberi tanda mengomen,
Jadi Selamat Berkomen...
JE T'AIME... (✿◠‿◠)

Jom Baca

Copyright© All Rights Reserved Cherita Kasih Fizairi Edited by Caersasuke